Hur ska Sverige utveckla kapaciteter och förmågor för infrastruktur i ett försvarsperspektiv?
Ett totalförsvar kräver mer än ambitioner - det kräver vägar, spår, hamnar och knutpunkter som håller när det gäller. Som NATO-medlem är militär mobilitet inte längre ett framtidsscenario - det är en praktisk förutsättning för att vi ska kunna ta emot, förflytta och försörja styrkor i hela landet.
Men vår civila infrastruktur är inte dimensionerad för kraven som följer av dagens säkerhetspolitiska läge. Det behövs ett skifte – där investeringar i vägar och järnväg också ses som investeringar i försvar. Där dual use inte bara är en princip, utan en metod för att bygga förmåga med både civil och militär effekt. Inom svenska säkerhetsstråket prövas nya arbetssätt: från inlandstrafik och omlastning till regional samverkan och kommunal planering. Hur går vi från flaskhals till flöde? Hur säkrar vi kapacitet – snabbt, robust och långsiktigt? Bakom initiativet svenska säkerhetsstråket står kommunerna Arboga, Örebro, Hallsberg, Karlskoga, Kristinehamn och Karlstad. Genom detta unika och framåtblickande samarbete skapar vi gemensamt förutsättningar för etableringar och investeringar som stärker både vår region och Sveriges totalförsvar. Ett inspirerande exempel på hur lokal drivkraft och nationella säkerhetsintressen kan förenas i praktiken.
Medverkande
Joakim Paasikivi , Geopolitisk rådgivare, Mannerheim Swartling
Åsa Almesjö, VD, MW Strategy
Henrik Dahlin, VD, Green Cargo
Minou Sadeghpour, Moderator, 4C Strategies
Kalle Alexandersson, Samhällsplaneringschef, Kristinehamns kommun